بازنشستگی در کانادا


آخرین بروز رسانی : ۰۲/۰۶/۱۸

 

 

یکی از سوالات پرتکرار مهاجران این است که برای دوران بازنشستگی در کانادا چقدر پول نیاز دارم. برخی اما می خواهند از شرایط بازنشستگی در این کشور و میزان پرداختی دولت به خود باخبر شوند.

کانادا به عنوان یک کشور مهاجرپذیر، به دلیل کیفیت زندگی بالا، مناطق دیدنی بسیار و البته مهم تر از همه سیستم درمانی قدرتمند، یکی از مقاصد مهم بازنشستگان از سراسر دنیا است. کانادا خدمات درمانی جهانی ارائه می دهد که برای همه شهروندان و افراد مقیم دائم در دسترس است.

به هر حال اینکه جزو شهروندان کانادا هستید و قرار است به زودی بازنشسته شوید، یا قرار است به عنوان یک فرد بازنشسته به کانادا مهاجرت کنید و یا نه در هیچ یک از این گروه ها قرار ندارید اما نسبت به آینده خود در این کشور کنجکاو هستید، باعث می شود تا با سوالات متعددی مواجه شوید.

آگاهی از موارد متعددی از جمله پتانسیل درآمدی در این کشور، هزینه های زندگی در هر سال برای هر نفر و موارد این چنینی می تواند یک برنامه ریزی درست را برای سال های بعد و در زمان بازنشستگی در این کشور ایجاد کند. این برنامه ریزی می تواند امنیت و اطمینان از یک زندگی بی دغدغه در این دوران را برای هر فردی فراهم کند.

به همین دلیل در ادامه به معرفی شرایط بازنشستگی در کانادا، قوانین مربوط به آن، بودجه لازم در این دوران و البته مکان های مناسب برای زندگی بازنشستگی در کشور کانادا اشاره کنیم.

 

دوران بازنشستگی در کانادا

 

میانگین سن بازنشستگی در کشور کانادا

سن استاندارد شروع بازنشستگی از کار در کانادا 65 سال است. با این وجود شما می توانید در صورت کار در این کشور چند سال زودتر مثلا در 60 سالگی یا چند سال دیرتر یعنی در 70 سالگی خود را بازنشسته کنید.

اما بد نیست این نکته را به یاد داشته باشید اگر در این کشور می خواهید خود را زودتر بازنشسته کنید، مبلغی که به عنوان مستمری دریافت می کنید از حالت معمول کمتر خواهد بود. حداکثر این مبلغ تا 70 سالگی است و هر چقدر که شما بیش از این سن کار کنید در روند بازنشستگی شما و مبلغ آن تاثیری نخواهد داشت.

 

برنامه مستمری بازنشستگی در کانادا چگونه است؟

تمامی افراد کانادایی بالای سن قانونی که مشغول به کار هستند، موظف هستند طبق طرح cpp بخشی از درآمد ماهانه خود را به برنامه بازنشستگی اختصاص دهند. این طرح در تمامی ایالت ها و مناطق کانادا به جز استان کبک اجرایی می شود.

برنامه بازنشستگی کانادا، یک سیستم اجباری سالمندی عمومی محسوب می شود که مزایایی را برای افراد به دنبال دارد. این مستمری مانند کشور خودمان شامل یک پرداختی ماهانه می شود.

البته ناگفته نماند که طرح سی پی پی یکی از سه برنامه بازنشستگی در کانادا است که در سال 1966 در این کشور ایجاد شد. افراد برای اینکه واجد شرایط استفاده از این طرح باشند، باید هنگام کار بیش از 18 سال سن داشته باشند و البته در هر سال بیش تر از 3500 دلار کانادا یا 2677 دلار آمریکا درآمد داشته باشند.

بودجه مورد نیاز بازنشستگی در کانادا از درآمد شما کسر می شود. اما اگر زیر نظر یک کارفرما کار می کنید نیمی از بودجه مورد نیاز طرح بازنشستگی شما را کارفرمای شما پرداخت خواهد کرد.

طبق این سیستم اگر بتوانید تا 70 سالگی کار کنید در هر ماه 3895 دلار مستمری دریافت می کنید. این هزینه برای افرادی که تا سن کامل بازنشستگی یعنی 65 سالگی صبر کنند 3113 دلار و برای افرادی که در سن 62 سالگی درخواست خود را ارائه دهند 2324 دلار در هر ماه است.

 

برنامه مستمری بازنشستگی در کانادا

 

سایر برنامه های بازنشستگی در کشور کانادا شامل چه مواردی می شود؟

در طرح بازنشستگی cpp حداکثر دریافتی افراد در هر سال 120 هزار دلار در هر سال است. این دریافتی به طور متوسط 68 هزار دلار در هر سال است. اما علاوه بر این طرح، طرح های بازنشستگی دیگری نیز در کانادا وجود دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

 

1.طرح بازنشستگی در کانادا به نام امنیت سالمندان یا OAS

این طرح هم درست مثل برنامه اصلی بازنشستگی کانادا، از درآمد عمومی مالیات تامین می شود. برای واجد شرایط بودن این طرح باید 65 سال سن داشته باشید.

از طرفی حداقل سن شروع پرداختی 18 سال خواهد بود. شما برای استفاده از این طرح بازنشستگی باید حداقل ده سال در کانادا زندگی کرده باشید. اگر بخواهید از حداکثر سود ماهانه این طرح که 61 هزار دلار است بهرمند شوید، باید حداقل 40 سال سن داشته باشید. اگر به اندازه کافی در کانادا زندگی نکرده باشید، از حداقل مزایا این طرح برخوردار خواهید بود.

 

2.برنامه مکمل درآمد تضمینی یا GIS

این طرح یک درآمد اضافی بدون کسر مالیات را برای بازنشستگان در پی دارد که برای سالمندانی که درآمد کمی دارند موجود است. طبق این طرح، سالمندان مجرد، مطلقه یا بیوه می تواند تا 919 دلار در ماه این کمک هزینه را دریافت کنند.

نکته قابل توجه در این طرح بازنشستگی در کانادا، کاهش درآمد از آن همزمان با افزایش درآمد شماست. زمانی که درآمد شما به 18648 دلار برسد، این طرح دیگر برای شما کار نمی کند.

 

3.برنامه بازنشستگی ثبت شده یا RRSP

این طرح یکی از برنامه های بازنشستگی محبوب در بین کانادایی ها است. طبق این طرح چندین نوع حساب سرمایه گذاری وجود دارد که شخص بازنشسته می تواند در آینده از آن ها درآمد کسب کند.

از جمله این حساب ها، صندوق سرمایه گذاری مشترک، وجوه قابل معامله در بورس، سهام، اوراق قرضه، حساب های پس انداز، وام های رهنی، امانت های درآمد، گواهی سرمایه گذاری تضمینی، ارز خارجی و صندوق های حمایت از کارگران هستند. (برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این طرح می توانید از مجموعه ویزا 724 مشاوره دریافت کنید.)

 

4.حساب پس انداز بدون مالیات طرح بازنشستگی در کانادا یا TFSA

این حساب نوعی برنامه پس انداز بدون مالیات است که برای آینده افراد ذخیره انعطاف پذیر مناسبی محسوب می شود. مبلغی که هر سال می توانید در این طرح استفاده کنید، توسط دولت کانادا تعیین می شود.

در اصل این یک حساب است که در آن به اشکال مختلف پس انداز می کنید و قابلیت برداشت قبل از موعد را دارد. این حساب بدون مالیات و البته با سود بالا است. البته در برخی از مواقع مشارکت بیشتر از حد معمول در این طرح 1 درصد مالیات را برای افراد در پی دارد.

 

مطلب پیشنهادی : وام مسکن در کانادا

 

5.طرح های بازنشستگی تحت حمایت کارفرمایان

این برنامه یکی از طرح های ثبت شده است که می تواند در هنگام بازنشستگی به عنوان یک منبع درآمد محسوب شود. این طرح دو برنامه متفاوت دارد. برنامه مشارکت معین و برنامه مزایای تعریف شده.

این برنامه برای افراد مختلف مناسب است و فرصتی را ایجاد می کند تا افراد بتوانند درآمد بالقوه ای در آینده داشته باشند. در طرح مزایای تعریف شده کمک های شما و کارفرمای شما در صندوقی ذخیره می شود که مدیریت آن بر عهده شما خواهد بود. در این طرح شما یک مبلغ ثابت را دریافت خواهید کرد. این مبلغ بر اساس سال های کمک شما به این طرح و البته حقوقی که داشته اید تعیین می شود.

در برنامه مشارکت معین، شما و کارفرمای شما باید یک مبلغ مشخص را به این طرح در پایان هر سال اختصاص دهید. این برنامه شرایط خاص خود را دارد که در نهایت دریافتی شما را بر اساس عملکرد سرمایه گذاری شما در طول زمان تعیین می کند.

 

بازنشستگی کانادا

 

برای دوران بازنشستگی در کانادا به چه میزان پس انداز نیاز است؟

در هر کشوری که زندگی می کنید و مشغول به کار هستید، هیچ زمانی برای پس انداز بازنشستگی شما زود نخواهد بود. حتی اگر تنها 18 سال سن داشته باشید. این کار باعث می شود برنامه ریزی برای دوران بازنشستگی راحت تر باشد.

در اصل با این کار شما هر ماه مبلغ کمتری را پس انداز می کنید. همچنین پول شما هنگام رسیدن موعد، سود مرکب بیشتری خواهد داشت. اما سوال اینجاست که چه میزان مبلغ برای بازنشستگی لازم است؟

همانطور که گفتیم هر چه سال هایی که بیشتر پس انداز کنید، بیشتر باشد، مبلغی که لازم است هر ماه پس انداز کنید کم است. برای مثال اگر قرار برای دوران بازنشستگی خود مبلغ 75000 دلار را پس انداز کنید، در 20 سال پس انداز باید هر ماه 181 دلار و برای 10 سال پس انداز هر ماه 480 دلار پس انداز کنید.

در نهایت مبلغ ذخیره شده شما با احتساب سود بانکی تقریبا به یک اندازه خواهد بود. تفاوت این مسئله را سود به دست آمده مشخص می کند که در طرح 20 ساله بازنشستگی در کانادا 30960 دلار و در طرح 10 ساله 16940 دلار خواهد بود.

با توجه به آمار سال 2017، متوسط هزینه خانوار کانادایی بیش از سن 65 سال حدود 60359 دلار در هر سال است. بر اساس یک قانون پس انداز می توانید در سنین مختلف پس انداز معینی داشته باشید تا در دوران بازنشستگی کمتر دچار مشکل شوید. طبق این طرح شما باید در دوره های مختلف سنی و هر چه جلوتر می روید، مبلغ پس انداز خود را افزایش دهید.

برای مثال در دهه سی سالگی یک برابر حقوق سالانه خود را پس انداز کنید. در دهه چهل سه برابر، در دهه 50 شش برابر و در دهه 60 هشت برابر پول خود را برای سال های پیری پس انداز کرده اید.

 

بازنشستگی در کانادا

 

چه مقدار پول برای بازنشستگی در کانادا نیاز است؟

بسیاری معتقدند که برای بازنشستگی در کانادا به حداقل 756000 دلار نیاز دارند. در دوران بازنشستگی باید 70 تا 80 درصد حقوق پیش از بازنشستگی خود را دریافت نمایید. هر چند سیاست های کانادا به گونه ای تنظیم شده است که افراد مایل باشند در سن 70 سالگی بازنشست شوند اما آمارها نشان میدهد میانگین سن بازنشستگی در سال 2021 در این کشور 64.5 سال بوده است. این مسئله نشان دهنده این است که بسیاری سن 60 و 65 سالگی را برای بازنشستگی انتخاب کرده اند.

بازنشستگی در کانادا نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی آمریکا شرایط بهتری دارد. برای این که بتوانید در زمان بازنشستگی مستمری کامل دریافت کنید لازم است 39 سال به YMPE حق بیمه پرداخت کرده باشید. در این صورت است که مستمری کامل شما 64900 دلار در ماه خواهد بود.

 

بازنشستگی در کانادا

 

مالیات بازنشستگی در کانادا

مالیات حقوق بازنشستگی در کانادا چقدر است؟ نرخ مالیاتی که باید پرداخت کنید بر اساس میزان درآمد شما متفاوت خواهد بود. اگر درآمد شما کمتر از 50197 دلار باشد لازم است 15% مالیات پرداخت نمایید. در صورتی که مبلغ درآمد شما از 50,198 دلار تا 100,392 دلار باشد مالیات پرداختی به 20.5% میرسد. درآمد 100,393 تا 155,625 دلار 26% مالیات به دنبال خواهد داشت.درآمد 155626 دلار تا 221708 دلار 29% و درآمد بیشتر از 221708 دلار: 33٪ مالیات به همراه دارد.

 

آیا در صورت عدم کار در کانادا امکان دریافت مستمری وجود دارد؟

بله، برای آن که در کانادا بازنشست شوید نیازی نیست که حتما در این کشور کار کرده باشید در صورتی که بیش از 65 سال سن داشته باشید و حداقل ده سال در کشور کانادا زندگی کرده باشید، میتوانید مستمری دریافت کنید. توجه داشته باشید که 10 سال زندگی شما در این کشور باید پس از سن 18 سالگی تان باشد. همچنین برای دریافت این مستمری که تحت عنوان امنیت سالمندی (OAS)شناخته میشود باید درخواست خود را به نهادهای مربوطه ارائه دهید.

 

سخن پایانی...

بازنشستگی در کانادا ممکن است برای بسیاری از افراد جذاب به نظر برسد. اما نقل مکان به کشوری دیگر ممکن است بیشتر از آنچه که تصور می کنید دردسر و البته هزینه در بر داشته باشد. . قبل از تصمیم گیری به اینکه می خواهی این کار را انجام دهید، بهتری است موارد مهم از جمله مسائل مادی، محل زندگی در کانادا، روابط اجتماعی، فرهنگی و موارد مهم دیگر را بررسی کنید.

ارزیابی همه گزینه های شما می تواند به شما در تصمیم گیری بهتر از زمانی که بدون ملاحظه زیاد عمل می کنید، کمک کند. اگر در این باره نیاز به دریافت راهنمایی های بیش تر و به شکل تخصصی دارید، می تواند از وکلای حقوقی ویزا 724 کمک بگیرید.

 

 

ویزا 724، در کنار شرکت حقوقی مهاجرتی و شرکت توسعه بیزینس در کانادا، با داشتن تجربه راه اندازی و توسعه بیش از 100 کسب و کار موفق، صفر تا صد خدمات خرید بیزینس یا راه اندازی بیزینس، امضای قرارداد قانونی و انجام امور مهاجرتی را ارائه می کند. ما کسب و کار را مطابق با شرایط شما، انتخاب و برای خرید یا راه اندازی آن اقدام می کنیم. در صورتی که قصد راه اندازی یک کسب و کار در کشور کانادا را داشته باشید و اگر تمایل دارید در فرانچایز های قوی کانادا سرمایه گذاری کنید، می توانید با ما در ارتباط باشید.

در این شرکت، گام به گام در خدمت اهداف کارآفرینانی هستیم که میخواهند بیزینس موفقی در کانادا داشته باشند و از راههای برنامه های تجاری روشهای سرمایه گذاری در کانادا، ویزای استارتاپ و راه اندازی بیزینس به کانادا مهاجرت کنند.

دریافت اطلاعات تماس و اطمینان از مجوز های ما، با مراجعه به صفحه > درباره موسسه مهاجرتی ما


سوالات متداول


برنامه بازنشستگی در کشور کانادا یا cpp چیست؟

طرح بازنشستگی کانادا، برنامه بازنشستگی دولتی است که توسط دولت کانادا تأمین می شود. هر کانادایی شاغل باید در طرح مشارکت کند، چه با کسر حقوق و دستمزد در محل کار و چه برای افرادی که دارای مشاغل آزاد هستند، مستقیماً از طریق آژانس درآمد کانادا باید بودجه ای را به این کار اختصاص دهند که در نهایت مبلغی را در دوران بازنشستگی به عنوان مستمری دریافت خواهند کرد.

متوسط درآمد بازنشستگی در کانادا چقدر است؟

این درآمد به عوامل متعددی بستگی دارد. برای مثال میزان حقوق شما و سال هایی که کار کرده اید، اما به طور متوسط این درآمد در سال حدود 61200 دلار بعد از کسر مالیات است که از منابع مختلف به دست می آید.


مشاوره رایگان/پرسش و پاسخ


همراهان گرامی، در این قسمت میتوانید سوالات خود را مطرح نمایید. در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهیم بود.(نمایش عمومی)


Mohammad Taghi Tarkeshi :

من و همسرم از سال 2000 تا 2003 در کانادا بودیم و شرکت ساختمانی بنام Pol Pargar co. Li. داشتیم و 8 یا 9 خانه در کوکوتلام کانادا ساختم و پس از آن پاسپورت کانادا را گرفتیم و من و همسرم ( که از هم جدا شده ایم ) از سال 2003 یا 2004 در ایران هستیم و من بدلیل سرطان و همسر سابقم بدلیل خشک کردن یکی از پاهایش در ایران هستیم ولی هر 5 یا 10 سال یکبار پاسپورت خود را در دوبی تمدید کرده ایم !!! آیا راهی هست که بتوانیم حقوق بازنشستگی بگیریم ؟ من متولد 1943 و همسرم متولد 1938 است ؟؟؟

اگر در کانادا زندگی می کنید، بله.

احمد :

سلام من شهروندی کانادا را دارم و حدود 6 سال انجا زندگی کردم.در این مدت اونجا کار کردم و مقداری از حقوقم به عنوان باز نشستگی کسر می شد. حدود 10 سالی هست که به ایران امده ام.می خواستم ببینم باز نشستگی به من تعلق می گیره و می تونم در سن 60 سالگی از باز نشستگی استفاده کنم؟ ممنون.

با درود 

اگر شهروند کانادا بوده اید و در کانادا سابقه کار دارید و میخواهید در کانادا زندگی کنید، بله

Sepid :

اگر در سن 35 سالگی استخدام بشیم و تا سن 65 هم در مجموع سه چهار سال برای زایمان و بچه ها مرخصی بگیریم، بازنشستگی ما به چه صورت میشه؟ و حدود مبلغ مستمری چقدر میشه؟ (اگر در حین کار حدودا سالی 50000 دلار درامد داشته باشیم)

نسترن :

با سلام ممنونم از راهنمایی شما وپاسخ به سوالاتم من پسری 14 ساله دارم چگونه میتوانم ویزای دانش آموزی بگیرم وخودم ویزای توریستی وآیا بعد میتوانم شعل آزاد عطاری در کانادا داشته باشم وویزای توریستی را به کاری تبدیل کنم 2. و آیا مثل ایران میتوانم شغل عطاری بدون دردطر داشته باشم؟

با درود 

باید شرایط شما بررسی شود به بالای سایت قسمت فرم ارزیابی رایگان مراجعه بفرمایید

نسترن :

باسلام ووقت بخیر 1_آیا باشش ماه ماندن در کانادا میشود مجوز اقامت گرفت؟ 2_آیا باسابقه27 سال در اموزش وپرورش در ایران میشود درکانادا مشغول به کار شدوباز نشست شد؟

با  درود 

خیر. اگر سن شما بالا رفته برای استخدامی شانس زیادی ندارید باید از سرمایه استفاده کنید.

وارسته :

سلام می خواست بدانم شرایط بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور در کشور کانادا چگونه است ؟ قانونی در این خصوص دارند ؟ اگر ممکن است برای من ایمیل کنید . مرسی

مشاغل سخت در کانادا شرایط خود را دارند باید در ابتدا سرتیفیکیت دریافت کنید سپس بتوانید در مشاغل مربوطه مشغول به کار شوید

آیدین تمجید :

با سلام و عرض ادب. با فرض اینکه یک شخصی مثلا تو سن 60 سالگی به کانادا مهاجرت میکنه و فقط 5 سال بیمه بازنشستگی پرداخت میکنه. آیا تو کشور کانادا مثل کشورهایی نظیر آلمان و سوئد و ... یه میزان حداقل حقوق بازنشستگی وجود داره؟ دولت به اون شخص کمک میکنه یا خیر؟

قوانین بازنشستگی در همین صفحه کاملا عنوان شده، در صورتی که شهروند کانادایی شوید قوانین شامل حال شما خواهد بود

Orkideh :

با سلام، آیا هر شخصی، مثلا یک خانم خانه دار که اصلا کار اداری نداشته است و به سن بازنشستگی در کانادا برسد مستمری و حقوق بازنشستگی و خانه و تمام مزایای پزشکی و غیره ....از دولت به صورت اتوماتیک دریافت می کند؟ یا باید شرایط خاصی داشته باشد؟

اگر کانادایی باشد بله.

مشاوره اخذ ویزا اقامت و مهاجرت قانونی با مجوزها و وکیل رسمی

ارتباط با ما

آدرس و راههای ارتباطی :

مجوزها و آدرس دفاتر:

- مجوز وزارت گردشگری ایران (بنام سالی گشت پارس به ش.ث: 461992)

- مجوز رسمی مشاور مهاجرت کانادا، دکتر شهروز بهرامی اصل: ICCRC :R527306 

- مجوز مرکز توسعه تجارت الکترونیک ایران (ای نماد) بنام ویزا724

- مجوز دفتر فعال حقوقی و مشاور املاک، در امارات (دبی) بنام الیزیاگروپ

 

دفتر ایران (تهران): 

تلفن‌های ثابت:

02122913141 02122223173 / 02122226298

 

پشتیبانی تلفن همراه، واتساپ و تلگرام:

09124644197 / 09961042050 

(شنبه تا چهارشنبه 10:00 الی 17:00 بوقت تهران) - (پنجشنبه: 10 الی 14:00)

 

آدرس: میرداماد؛ میدان مادر (محسنی)، برج بیژن، طبقه 7 واحد 6

* مراجعه حضوری فقط با رزرو وقت قبلی

(پاسخدهی تلفنی فقط: 10:00 الی 18:00 بوقت تهران )

(پشتیبانی پیام در واتساپ و تلگرام: 24 ساعته)


دفتر کانادا (تورنتو):

CANADA Office  :

17075 Leslie St, Unit 6, Newmarket, ON L3Y8E1 
Canada Toronto 

19055987474+ : Whatsapp & CALL

(مراجعه به دفاتر فقط با رزرو وقت قبلی)

 

دفتر امارات (دبی):

DUBAI Office  :

Dubai sheikh zayed road AlQuoz3 RAK bank Building office

 

اینماد ویزا724   RCIC

* ویزا724 مرکز تخصصی ویزا و مهاجرت

لینک های مهم: شرایط مهاجرت به کانادا / ویزا تحصیلی کانادا

سرمایه گذاری در کانادا / وکیل مهاجرت / ثبت شرکت دبی

شرایط و هزینه ویزای توریستی کانادا / ویزای کانادا / پاسپورت دومینیکا

مهاجرت به انگلیس / ویزای تحصیلی انگلیس / خرید ملک در دبی

استارتاپ کانادا / موسسه مهاجرتی / تورنتو / ونکوور

 

* اینستاگرام ویزا724: 

ایمیل : info[at]visa724.com

تمامی حقوق این سایت مربوط به ویزا 724 می باشد.